BINE AȚI VENIT! (Săptămâna 1)
LUNI
La începutul acestei noi zile, să ne amintim că suntem în prezenţa lui Dumnezeu. Să-l adorăm! (pauză 5-6 sec.).
Dragi elevi, bine ați venit în anul școlar 2024-2025! Este un nou an școlar, un nou dar de la Dumnezeu, o nouă oportunitate de a crește și de a ne pregăti temeinic pentru viitor. În liceul nostru La Salle vrem să vă fim însoțitori pe calea cunoașterii. Vrem, de asemenea, să facem tot posibilul pentru ca visele voastre să devină realitate. În acest sens, vă invităm ca bucuria revederii din această primă zi de școală să inunde clasele, holurile și laboratoarele pe parcursul întregului an școlar. Vă invităm să începem această aventură școlară împreună ca o familie în care să creștem din zi în zi în încredere, fraternitate și întrajutorare reciprocă. Vă invităm să vă bucurați anul acesta de calitățile și darurile voastre personale, de fiecare coleg/colegă și de tot ceea ce vă înconjoară. Totul este un dar inestimabil care trebuie primit cu bucurie și îngrijit cu creativitate. Așadar, curaj în noul drum și mult succes în noul an școlar!
MARŢI
La începutul acestei noi zile, să ne amintim că suntem în prezenţa lui Dumnezeu. Să-l adorăm! (pauză 5-6 sec.).
Dragi elevi, ori de câte ori pornim la drum, trebuie să știm care este destinația sau unde vrem să ajungem. Pentru asta ne ajută să știm care este traseul cel mai eficient și care sunt mijloacele cele mai utile pentru a ne atinge țelul. În cazul școlii e la fel. Am început un nou an școlar și, pentru a ne folosi mai bine energiile și eforturile noastre, e bine să ne întrebăm: În ce domenii am vrea să progresăm anul acesta? Ce aspecte din viața noastră ne propunem să îmbunătățim anul acesta? Ce valori am vrea să asimilăm și să dezvoltăm mai mult? Cadrele didactice și personalul auxiliar precum și infrastructura materială a liceului sunt la dispoziția voastră pentru a vă ajuta, dar protagoniștii sunteți voi, dragi elevi. Deci, să ne întrebăm: Unde vreau să ajung și cum vreau să mă văd la sfârșitul acestui an școlar? Ce sunt dispus să fac pentru a-mi atinge scopurile?
MIERCURI
La începutul acestei noi zile, să ne amintim că suntem în prezenţa lui Dumnezeu. Să-l adorăm! (pauză 5-6 sec.).
Dragi elevi, așa cum am amintit în prima zi de școală, motoul din acest an se intitulează: Timp pentru a îngriji. Timp pentru a crea. Prin acest moto suntem invitați cu toții să reflectăm și să punem în practică valoarea ecologiei integrale. Ecologia integrală se referă la ecologia de mediu, dar și la o ecologie economică, socială, culturală și umană. Acest moto este inspirat din enciclica Papei Francisc ”Laudato si” care subliniază importanța de a ne îngriji de ”casa noastră comună”. Este necesar să reflectăm asupra darurilor, dar și asupra responsabilităților pe care le avem prin apartenența noastră la această casă comună. De aceea ne putem întreba: Care este relația mea cu ceilalți oameni din familie, școală, societate? Care este relația mea cu natura, cu animalele, plantele și tot ceea ce mă înconjoară? Care este relația mea Dumnezeu care este izvorul și susținătorul a toate?
JOI
La începutul acestei noi zile, să ne amintim că suntem în prezenţa lui Dumnezeu. Să-l adorăm! (pauză 5-6 sec.).
Dragi elevi, ecologia este știința care studiază relațiile pe care ființele vii le stabilesc între ele și cu mediul în care trăiesc. Așa cum este important să avem grijă de ceea ce ne înconjoară, la fel de important este să avem grijă de noi înșine și de cei din jurul nostru. Este important, de asemenea, să ne simțim îngrijiți de ceilalți și de Dumnezeu. Ce se întâmplă atunci când ne pasă? Când ne îngrijim și suntem buni cu noi înșine, asta influențează tot ceea ce ne înconjoară, creează relații sănătoase, o casă primitoare, un mediu purificat și curat, o inimă deschisă spre spiritualitate... Toate acestea sunt fundamentale pentru a trăi în armonie cu noi înșine, cu ceilalți și cu mediul din jurul nostru. Sunt eu în armonie cu mine însumi, cu ceilalți, cu natura,... cu Dumnezeu?
VINERI
Citire din Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos după sfântul Marcu 8,27-35
În acel timp, Isus şi discipolii săi au plecat spre satele Cezareii lui Filip. Pe drum i-a întrebat pe discipolii săi, spunându-le: "Cine spun oamenii că sunt eu?" Iar ei i-au spus: "«Ioan Botezătorul», alţii, «Ilie», iar alţii, «Unul dintre profeţi»". Atunci, el i-a întrebat: "Dar voi cine spuneţi că sunt eu?" Răspunzând, Petru i-a spus: "Tu eşti Cristosul!" Şi le-a poruncit cu asprime să nu vorbească nimănui despre el. Atunci a început să-i înveţe că Fiul Omului trebuie să sufere multe, să fie respins de bătrâni, de arhierei şi cărturari, să fie ucis şi a treia zi să învie. Şi le spunea aceasta în mod deschis. Dar Petru, luându-l deoparte, a început să-l certe. Iar el, întorcându-se şi privindu-şi discipolii, l-a certat pe Petru şi a spus: "Mergi în urma mea, Satană, căci nu te gândeşti la cele ale lui Dumnezeu, ci la cele ale oamenilor!" Chemând la sine mulţimea şi pe discipolii săi, le-a spus: "Dacă cineva vrea să vină după mine, să renunţe la sine, să-şi ia crucea şi să mă urmeze! Căci cine vrea să-şi salveze viaţa o va pierde; cine însă îşi pierde viaţa pentru mine şi pentru evanghelie o va salva". Cuvântul Domnului
ECOLOGIA INTEGRALĂ: VALOAREA ÎNGRIJIRII (Săptămâna 2)
LUNI
La începutul acestei noi zile, să ne amintim că suntem în prezenţa lui Dumnezeu. Să-l adorăm! (pauză 5-6 sec.).
Dragi elevi, motoul din acest an este inspirat din enciclica "Laudato si" a Papei Francisc care ne amintește de importanța și chiar urgența "grijii pentru casa comună". Pământul este casa noastră comună, pentru întreținerea căruia suntem responsabili cu toții în toate aspectele: mediu, economie, relații sociale, universul nostru interior, etc. Posterul cu motoul din acest an își propune să se joace cu ideea de fragilitate care este simbolizată prin baloanele de săpun. Ele reprezintă tot ceea ce este creat și are nevoie de îngrijire pentru a dura în timp. Întreaga natură, flora și fauna, noi toți avem nevoie de îngrijire și protecție. Baloanele de săpun au mărimi și culori diferite și sunt efemere, pentru că sunt fragile, dar le putem prelungi viața dacă avem grijă ca ele, ca să nu se spargă. Ele reprezintă toată creația, ne reprezintă și pe noi: suntem diferiți, suntem și fragili pe acest pământ. Inclusiv trecători. Ne putem întreba: Apreciem noi diversitatea creației? Recunoaștem noi diferitele fragilități ale lumii noastre? Dar în viața noastră?
MARŢI
La începutul acestei noi zile, să ne amintim că suntem în prezenţa lui Dumnezeu. Să-l adorăm! (pauză 5-6 sec.).
Dragi elevi, unele baloane de săpun din poster conțin reflexii sau umbre în care putem aprecia sau intui ceea ce trebuie să îngrijim (natură, oameni, sănătate...), iar altele sunt goale. Aceste baloane goale vor să încurajeze dialogul despre ceea ce vrea fiecare dintre noi să îngrijim. Aici la școală multe persoane sunt la dispoziția noastră și au grijă de noi. Aici învățăm să recunoaștem nevoile celorlalți și să știm să ne pese de ei. Învățăm să avem grijă unii de alții și împreună de darul creației, recunoscând în ea Iubirea lui Dumnezeu. Învățăm să iubim și, iubind, să creăm o lume mai bună pentru toți. De aceea, vă invităm să vă implicați în toate acțiunile care se vor desfășura în liceu și să colaborați la îngrijirea mediului nostru natural și social. Ne putem întreba: De ce ne pasă aici la școală, acasă...? De cine trebuie să ne pese?
MIERCURI
La începutul acestei noi zile, să ne amintim că suntem în prezenţa lui Dumnezeu. Să-l adorăm! (pauză 5-6 sec.).
Dragi elevi, baloanele de săpun din poster ne reprezintă și pe noi, oamenii. Pe parcursul vieții noastre, descoperim că suntem la fel de fragili ca baloanele de săpun. Sănătatea noastră fizică și mentală, precum și gestionarea emoțiilor noastre sunt importante și trebuie să învățăm să avem grijă de ele. De multe ori nu putem (sau nu știm cum) să ne controlăm emoțiile negative precum: anxietatea, tristețea, furia, vinovăția, frica, dezgustul, suferința... Chiar și emoțiile pozitive precum: bucuria, empatia, iubirea, bunătatea, mulțumirea sau compasiunea. Toate acestea ne fac fragili, ne fac să considerăm necesară și importantă grija de noi înșine și grija față de cei din jurul nostru. Problemele de sănătate ne pot afecta capacitatea de a menține relații personale sau familiale, de a funcționa în medii sociale, de a ne desfășura activitatea școlară sau profesională obișnuită, etc. Ne putem întreba: Cum avem noi grijă de sănătatea noastră fizică și mentală? Cum avem noi grijă de sănătatea celor din familiile noastre, a prietenilor noștri....?
JOI
La începutul acestei noi zile, să ne amintim că suntem în prezenţa lui Dumnezeu. Să-l adorăm! (pauză 5-6 sec.).
Dragi elevi, în centrul posterului se află oamenii, pentru că omul este încoronarea creației. Suntem diferiți și fragili, dar înzestrați cu demnitatea și responsabilitatea unor administratori cărora le pasă. Trebuie să ne pese nu numai de noi înșine, ci și de ceilalți. Suntem chemați să iubim natura și s-o ocrotim, ca să lăsăm generațiilor viitoare o planetă sănătoasă și prietenoasă cu viața. Dar este important să avem grijă să cultivăm și relația noastră de prietenie cu cel care ne-a dat viața și ne susține pe drumul vieții. Cine cultivă spiritualitatea iubește iar cine iubește nu poate să distrugă relația cu natura, nici cu semenii, cu atât mai puțin cu sine însuși. Ne putem întreba: Cum avem noi grijă de noi înșine, de relația noastră cu semenii noștri, cu Dumnezeu? Iubim noi natura? O ocrotim? Să nu uităm: iubind, creăm ceva nou, mai valoros!
VINERI
Citire din Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos după sfântul Marcu 9,30-37
În acel timp, plecând de acolo, Isus străbătea Galileea şi nu voia ca cineva să ştie, căci îi învăţa pe discipolii săi şi le spunea: "Fiul Omului va fi dat în mâinile oamenilor şi îl vor ucide, iar după ce îl vor ucide, a treia zi va învia". Ei însă nu înţelegeau cuvântul şi se temeau să-l întrebe. Au venit la Cafarnaum şi, când erau în casă, i-a întrebat: "Despre ce aţi discutat pe drum?" Însă ei tăceau, căci pe drum discutaseră unii cu alţii despre cine este mai mare. Aşezându-se, s-a adresat celor doisprezece şi le-a spus: "Dacă cineva vrea să fie primul, să fie ultimul dintre toţi şi slujitorul tuturor!" Şi, luând un copil, l-a aşezat în mijlocul lor, apoi, luându-l în braţe, le-a spus: "Oricine primeşte un astfel de copil în numele meu, pe mine mă primeşte; iar cine mă primeşte pe mine, nu pe mine mă primeşte, ci pe acela care m-a trimis". Cuvântul Domnului
1 LASALLE: PELERINAJUL NOSTRU SPRE PACE (Săptămâna 3)
LUNI
Inaugurarea Zilelor Internaționale Lasalliene pentru Pace: Reflecție comună în sala de sport a liceului.
MARŢI
La începutul acestei noi zile, să ne amintim că suntem în prezenţa lui Dumnezeu. Să-l adorăm! (pauză 5-6 sec.).
Dragi elevi, pacea, de cele mai multe ori, este greu de atins, dar foarte ușor de pierdut. Ea este un dar, însă și un rod al eforturilor noastre umane. Nu este suficient doar să ne rugăm pentru pace, ci e nevoie să facem și ceva concret. Și asta începând de la noi. Iar pentru a putea visa și a colabora la pacea universală, trebuie mai întâi să creăm un climat armonios în familia, clasa și școala noastră. Săptămâna aceasta vom reflecta asupra unei oaze de pace create prin proiectul Fratelli la marginea unei țări ruinate, Siria, pentru copiii sirieni și irakieni refugiați în Liban. Au trecut 13 ani de la izbucnirea războiului și de atunci au fost uciși peste 500.000 de oameni, inclusiv copii și femei, iar șapte milioane de persoane au fost strămutate. Ne putem imagina drama acestor persoane. Noi, din fericire, ne bucurăm de pace. E timpul să ne pese mai mult atât de pacea noastră, cât și de cea universală, pentru că pacea e mereu fragilă. Ne putem întreba: Ne afectează situația dramatică a celor care au pierdut pacea și suferă?
MIERCURI
La începutul acestei noi zile, să ne amintim că suntem în prezenţa lui Dumnezeu. Să-l adorăm! (pauză 5-6 sec.).
Dragi elevi, războaiele sunt mereu o tragedie pentru umanitate. Niciunul dintre cei implicați nu poate continua să fie același după ce trăiește această experiență. Acesta este motivul pentru care Frații Școlilor Creștine și Frații Maristi s-au unit în Liban pentru a însoți copiii sirieni, irakieni și libanezi care au dificultăți în a studia din cauza conflictelor armate din țările lor. Astfel s-a născut proiectul Fratelli care este un proiect socio-educațional pentru copiii și tinerii refugiați de naționalitate siriană și irakiană din Liban. Situat atât în orașul Beirut, cât și la periferia orașului Saida, proiectul Fratelli oferă educație celor care altfel nu ar avea acces la educație formală, îi ajută pe cei care frecventează școlile guvernamentale pentru refugiați și pregătește tinerii pentru admiterea în școlile publice. Ne putem întreba: Oare ce i-a determinat pe acești Frați și Voluntari fără frontiere să se angajeze în proiectul Fratelli în favoarea copiilor refugiați?
JOI
La începutul acestei noi zile, să ne amintim că suntem în prezenţa lui Dumnezeu. Să-l adorăm! (pauză 5-6 sec.).
Dragi elevi, cele două centre ale proiectului Fratelli au grijă de mai mult de 600 de copii și tineri pe zi (aproximativ 50% sunt fete), cu vârste cuprinse între 3 și 15 ani, din 2016. De atunci mulți Frați și Voluntari fără frontiere au renunțat la patria și comoditatea lor și au dedicat timp, energie, resurse materiale și, mai ales, multă iubire pentru a repara inimile copiilor distruse de ura și violențele războiului. Astfel, visul Proiectul Fratelli a devenit oază de pace, un balsam mângâietor și un semn de speranță într-un viitor mai luminos pentru sute și mii de copii și tineri refugiați din Orientul mijlociu. Ne putem întreba: Ne-am gândit vreodată să fim voluntari într-o mișcare asociativă de binefacere? Ce-ar fi dacă am da mai multă viață Tinerilor Voluntari Lasallieni din liceul nostru?
VINERI
Citire din Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos după sfântul Marcu 9,38-43.45.47-48
În acel timp, Ioan i-a zis lui Isus: "Învăţătorule, am văzut pe unul care alunga diavoli în numele tău şi i-am interzis, pentru că nu ne urmează". Dar Isus i-a spus: "Nu-l opriţi; căci nimeni care face o minune în numele meu nu poate îndată să mă vorbească de rău, pentru că cine nu este împotriva noastră este pentru noi. Oricine vă va da să beţi un pahar cu apă în numele meu, pentru că sunteţi ai lui Cristos, adevăr vă spun, nu-şi va pierde răsplata! Oricine scandalizează pe unul dintre aceştia mai mici care cred în mine, ar fi mai bine pentru el dacă i s-ar lega de gât o piatră de moară trasă de măgar şi ar fi aruncat în mare. Dacă mâna ta te scandalizează, taie-o! Este mai bine pentru tine să intri ciung în viaţă decât, având amândouă mâinile, să mergi în Gheenă, în focul care nu se stinge. Şi dacă piciorul tău te scandalizează, taie-l! Este mai bine pentru tine să intri şchiop în viaţă decât, având amândouă picioarele, să fii aruncat în Gheenă. Iar dacă ochiul tău te scandalizează, scoate-l! Este mai bine pentru tine să intri în împărăţia lui Dumnezeu cu un singur ochi decât, având amândoi ochii, să fii aruncat în Gheenă, unde viermele lor nu moare şi focul nu se stinge". Cuvântul Domnului
1 LASALLE: PELERINAJUL NOSTRU SPRE PACE: ȘCOALA BAMBOO (Săptămâna 4)
LUNI
La începutul acestei noi zile, să ne amintim că suntem în prezenţa lui Dumnezeu. Să-l adorăm! (pauză 5-6 sec.).
Dragi elevi, continuăm Pelerinajul nostru spre Pace și săptămâna aceasta vă prezentăm un alt proiect educativ lasallian care răspunde la nevoia de pace: școala Bamboo din Thailanda. Școala Bamboo este un orfelinat-școală din satul îndepărtat Bong-Ti, la granița dintre Myanmar și Thailanda. Cei peste 500 de elevii din această școală sunt apatrizi, adică apartenența lor statală nu este recunoscută, și provin din familii care au fost strămutate din țara lor natală, fără acte de identitate, fără cetățenie, care nu sunt dorite de guvernul din Myanmar, nu sunt ajutate nici de guvernul thailandez. Ne putem întreba: Apreciem noi la adevărata valoare apartenența noastră la un stat, în cazul nostru la statul român? Ne imaginăm suferința celor care sunt abandonați, marginalizați și fără drepturi?
MARŢI
La începutul acestei noi zile, să ne amintim că suntem în prezenţa lui Dumnezeu. Să-l adorăm! (pauză 5-6 sec.).
Dragi elevi, toți elevii din școala lasalliană Bamboo din Bong-ti, Thalanda, sunt din Myanmar. Ei trec granița în fiecare zi de școală dimineața și se întorc seara la căsuțele lor din Myanmar. Unii părinți apatrizi, pentru a-și întreține familiile, trec și ei granița pentru a lucra în diferitele fabrici de cauciuc din nordul Thailandei. Din cauza sărăciei generalizate, în care se zbat aceste familii, nu se pot percepe taxe de școlarizare. Totuși trebuie găsite fonduri pentru buna funcționare a școlii: procurarea hranei pentru copiii orfani, asigurarea întreținerii orfelinatului și a școlii, acoperirea financiară a salariilor învățătorilor și a profesorilor, etc. Toate aceste cheltuieli trebuie finanțate din afara țării prin sponsorizări și donații. Ne putem întreba: Apreciem noi importanța unui astfel de proiect social și educativ într-un context social conflictual ca cel din Myanmar? Cum putem noi ajuta de departe cu puținul pe care îl avem? Știm noi că un euro aici valorează mult mai mult când este donat în favoarea săracilor?
MIERCURI
La începutul acestei noi zile, să ne amintim că suntem în prezenţa lui Dumnezeu. Să-l adorăm! (pauză 5-6 sec.).
Dragi elevi, școala lasalliană Bamboo din Thailanda, construită în 2000, inițial din bambus, s-a dezvoltat enorm de mult de-a lungul anilor. A început cu un dormitor, o bucătărie, o sală de clasă și o mică bibliotecă. Acum școala, construită solid, găzduiește mai multe clase, inclusiv un centru medical cu clinici mobile și un serviciu de ambulanță pentru spitalul Sai Yok. Majoritatea elevilor de la Școala Bamboo sunt orfani. Fără acest proiect, acești copii ar fi fără adăpost, fără sprijin afectiv și fără acces la educație. Astăzi centrul este condus în întregime de voluntari lasallieni. Ne putem întreba: Am participat ca voluntari în vreun proiect social? Ne-am imagina că și noi am putea fi voluntari lasallieni în proiecte social-educative locale sau chiar internaționale?
JOI
La începutul acestei noi zile, să ne amintim că suntem în prezenţa lui Dumnezeu. Să-l adorăm! (pauză 5-6 sec.).
Dragi elevi, cei peste 500 de copii din școala lasalliană Bamboo din Thailanda sunt ajutați direct și indirect de către voluntari locali sau internaționali. Voluntarii direcți sunt Frații, învățătorii și profesorii care sunt din regiune dar mai ales din Philipine. Voluntarii indirecți sunt sponsorii și donatorii care, de aproape sau de departe, fac posibil derularea proiectului educativ în favoarea acestor copii fără patrie. Nu oricine poate fi voluntar direct. Nu oricine se naște cu vocația sau chemarea de a abandona țara și comoditățile personale pentru a pleca într-un loc străin pentru a face voluntariat ajutându-i pe cei săraci și colaborând astfel la crearea unei lumi mai fraterne și mai bune. Dar ce am putea face noi toți? Oare nu am putea deveni și noi voluntari indirecți ajutându-i pe voluntarii direct implicați în proiectele de întrajutorare, prin aprecieri, încurajări, rugăciuni, donații, etc?
VINERI
Citire din Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos după sfântul Marcu 10,2-12 (XXVII)
În acel timp, s-au apropiat de Isus fariseii şi, ca să-l pună la încercare, îl întrebau dacă îi este permis unui bărbat să-şi lase femeia. Isus, răspunzând, le-a zis: "Ce v-a poruncit Moise?" I-au spus: "Moise a permis să scrie un act de despărţire şi s-o lase". Isus le-a spus: "Din cauza împietririi inimii voastre v-a scris porunca aceasta. Însă, de la începutul creaţiei, Dumnezeu «i-a făcut bărbat şi femeie; de aceea omul îşi va părăsi tatăl şi mama şi se va uni cu soţia lui şi cei doi vor fi un singur trup», astfel încât nu vor mai fi doi, ci un singur trup. Prin urmare, ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă!" Acasă, discipolii l-au întrebat din nou despre aceasta. El le-a spus: "Oricine îşi lasă femeia şi se căsătoreşte cu alta comite adulter cu ea. Şi dacă ea, lăsându-şi bărbatul, se căsătoreşte cu un altul, comite adulter". Cuvântul Domnului